Thursday, February 17, 2011

Akmal oh Akmal

                Akmal buat hal lagi. Kerana perkara ini membuatkan Ayie terpaksa membatalkan kelas pagi ini. Dia harus ke sekolah Akmal. Guru besar hendak berjumpa penjaga Akmal. Ayie mengeluh perlahan. Sejak dua menjak ini, perangai Akmal makin menjadi-jadi. 
                “Mal tak kira. Mal nak berhenti dari sekolah. Mal dah tak boleh belajar. Mal benci tinggal kat sini.” Bertubi-tubi perasaan tidak puas hatinya diluahkan. Dadanya kelihatan berombak-ombak menahan perasaan amarah.
                “Mal nak belajar kat mana? Cuba bagitahu kak long. Sekolah ni sekolah yang terbaik. Mana Mal nak dapat sekolah yang macam ni?” Ayie masih mengawal suaranya.
                “Mal nak sekolah biasa je. Tak ada baiknya sekolah ni. Biasa je.”
                “Mal. You dapat scholar baru boleh masuk sekolah ni tau. What happen to you? Bukan senang Yayasan Datuk Badri tu nak taja pelajar.” suara Ayie yang lembut tadi mula tinggi.
                “Tapi Mal tak suka sekolah ni. Mal nak balik rumah. Mal tak mahu duduk sini?”
                “Sebab apa Mal tak suka?”
                “Sebab Mal tak suka la. Kak long bukannya faham!” Suara Akmal tiba-tiba tinggi.
                Ayie menarik nafas. Keadaan tegang. Dia harus menggunakan pendekatan lembut. Api dengan api, akan bertambah marak.
                “Mal tahukan apa harapan abah dan mama pada Mal? Mal anak lelaki tunggal. Abah letak harapan yang tinggi pada Mal. Abah nak Mal jadi engineer Huffaz yang berjaya.” Ayie mengerling kea rah Akmal yang tertunduk rapat.
                “Akmal tak mahu penuhi impian mama dengan abah ke? Kami semua yakin pada kemampuan Akmal. Akmal dah hafal quran nak dekat habis dah. Tinggal lagi 8 juzuk je kan?” sambung Ayie lagi.
                Akmal mengangguk perlahan. Ayie perasan ada air mata yang bergenang di ruang mata adiknya itu.
                

No comments:

Post a Comment